Translate

Khamis, 6 April 2017

RawataN berkesan Ekzema


Apakah rawatan untuk ekzema?
Rawatan ekzema bergantung kepada keterukkannya. Jika anak anda mempunyai ekzema ringan dengan sedikit saja ruang merah dan gatal, anda mungkin hanya dinasihatkan untuk menggunakan losyen, kadangkala ditambahkan dengan penggunaan krim rendah steroid untuk jangka masa yang pendek. 

Sudah nyata bahawa kekeringan kulit membuat ekzema menjadi lebih teruk, oleh itu mencegah keradangan dengan melembapkan kulit adalah penting. Kanak-kanak menghidapi ekzema perlu menggunakan kuantiti banyak pelembap beberapa kali sehari untuk mencegah kulit mereka daripada menjadi kering. 

http://www.babycenter.com.my/a1045604/ekzema-bayi-sebab-simptom-rawatan-dan-krim#ixzz4dTjKaOr5

Berikut adalah saranan penting cara-cara penjagaan kulit pesakit yang menghidapi Atopic Eczema :
1.                 Jangan menggaru,menggosok dan mengopek kulit. Perbuatan seperti ini akan menyebabkan ekzema semakin teruk dan boleh mengakibatkan luka, perubahan warna kulit menjadi tompok-tompok kehitaman atau putih atau meninggalkan parut.Pastikan kuku anda pendek dan bersih.
2.               Elakkan penggunaan sabun mandi, bahan kimia atau sabun pencuci pakaian yang terlalu kuat atau boleh menghakis kulit. Sabun mandi yang bersesuaian adalah sabun yang lembut dan tidak mengeringkan kulit atau sabun alternative yang mengandungi pelembap. Penggunaan “bubble bath”, garam mandian (bathing salts) atau minyak wangi boleh mennyebabkan inflamasi lebih teruk dan haruslah di elakkan.
3.                Berenang di kolam renang yang mempunyai air yang di campur klorin dibenarkan tetapi pesakit digalakkan untuk menggunakan pelembap sebaik sahaja selepas mandi.
4.               Rajin-rajinlah menyapu krim atau pelembap kulit. Pelembap tidak akan menyebabkan kulit nipis dan ia harus digunakan dengan kerap. Waktu terbaik untuk menggunakan pelembap adalah selepas mandi.
5.               Pakaian-pakaian yang diperbuat daripada bulu (wool) dan linen boleh menyebabkan kulit lebih gatal. Penggunaan pakaian yang diperbuat daripada fabrik kapas adalah lebih selesa untuk kulit pesakit Atopic Eczema.
6.               Ketika berada di persekitaran yang kering atau sejuk, adalah amat penting untuk menggunakan pelembap untuk mencegah inflamasi kulit dari menjadi lebih teruk.
7.               Gunakan syampu rambut yang lembut untuk penjagaan kulit kepala.
8.               Tenangkan fikiran dan elakkan tekanan emosi.
9.               Sapukan fresh white clay untuk mengawal eczema.
Berfungsi menyejukkan badan, cepat kering dan mudah berkesan untuk exzema.

Apa itu Fresh White Clay???
-Produk Ini diasaskan daripada  Serbuk Tanah Liat (100% Organik) dan tidak mengandungi Bahan Kimia.
-Mengandungi 67 mineral (Kalsium, zat besi, megnesium, kalium, mangan, silica, natrion, iron, Vitamin E,A
dan mineral-mineral lain) semulajadi yang amat diperlukan oleh kulit untuk menjadikan sihat dan bersih.


Penawar Terbaik Penyakit Kulit :
*eczema
*Cacar air/ Chicken Pox
*Gatal-gatal
*Kutu air
*Deman Peluh
*Psoriasis
*Deman Campak
*Lupus
*Penyakit Badang
*Ruam
*Bisul
*Kudis buta
*Kurap





Tiada ulasan:

Catat Ulasan