Translate

Rabu, 5 April 2017

Kenapa Kulit berminyak dan Cara untuk Atasi





Kulit Berminyak siapa suke???
Kaum Hawa Mahupun kaum adam. Bila Kulit berminyak nak buat kerja pon susah, nak keluar mikir banyak kali, apalg nak jmpe kawan-kawan. Tidak selesa…
Biasaanya wajah berminyak disebabkan sesorang menginjak umur dewasa
Wajah menjadi mudah kusam jika kita mempunyai kulit berminyak. Karena minyak di wajah akan sangat mudah ditempeli oleh debu maupun kotoran yang ada di udara sekitar kita.
Jika kotoran ini terus di wajah, maka akan menimbulkan kesan lain seperti jerawat,jeragat dan lain-lain. Bagi anda yang mempunyai wajah berminyak ada baiknya mengetahui apa saja yang menjadi kulit berminyak, sehingga anda dapat menghindari penyebab itu.
Dan bagi anda yang belum mengalami anda juga harus mengetahui penyebab kulit wajah berminyak untuk anda berjaga-jaga apabila menghadapi masalah tersebut:


Kenapa Muke berminyak?

> Makan MAkanan yang sebarangan
(Kurangkan makan makanan yg lemak dan kolestrol yg tinggi)

>Kosmetik
(Pilih kosmetik yang sesuai, disyorkan tidak mengandungi bahan kimia)

>Pola hidup tidak sihat
(Tidur yg tidak teratur blh menyebabkan kulit berminyak)

>Faktor keturunan
(Bukan harta sahaja kita akan diwarisi oleh orang tua, Malah factor genetic juga kita akan diwarisi, reda shj jika genetic kita kulit berminyk)

>Ketidakseimbangan Hormon
(Minyak berlebih pada wajah merupakan salah satu tanda seorang anak sudah mulai memasuki masa puberitas. Seorang remaja harus beradaptasi dengan hal-hal baru yang terjadi pada dirinya. Pada orang dewasa khususnya wanita akan memproduksi banyak minyak saat haid. Maka dari itu kegiatan yang kita lakukan sebaiknya dikontrol dengan baik. Asupan makanan yang seimbang dengan kegiatan yang kita lakukan akan mengurangi jumlah minyak yang keluar dari tubuh kita. 

Sumber: http://kesehatan96.blogspot.com/2013/11/merawat-wajah-berminyak.html#ixzz4dLN5XyLp
)
>Stress
(Ketika anda stress, Produksi hormon kortisol akan meningkat sehingga produksi minyak dari kelenjar minyakpun akan meningkat. Ini menyebabkan tubuh anda menghasilkan minyak berlebih dan membuat wajah anda berminyak.)

>Peningkatan Suhu
(Peningkatan suhu dapat menyebabkan produksi minyak dalam tubuh meningkat. Seperti di musim panas , kulit dapat lebih cepat berminyak. Sehingga wajah anda terlihat mengkilap karena berminyak.)

>Malas Cuci Muka
(Masih banyak yang tidak memahami bahwa sangat penting bagi wajah untuk tetap bersih dari noda ataupun make-up sebelum berangkat tidur malam. Pada saat wajah dihinggapi kotoran, minyak dan debu maka akan memicu berkumpulnya bakteri didalam pori-pori dan menyebabkan munculnya jerawat serta flek hitam. Malas membersihkan wajah adalah awal munculnya datang jerawat, gatal-gatal dan flek hitam serta mempercepat munculnya kerutan halus disekitar bawah mata dan mulut.)

Cara Untuk Mengatasi Kulit Berminyak?
Mencuci Muka
Menjaga keberihan muka sangatlah penting. Untuk menghindari minyak berlebih cukup mencuci muka dengan sabun 2x sehari (jangan lebih). Kelebihan mencuci muka dengan sabun akan mengikis lapisan kulit wajah dan menjadi bahaya jika terpapar sinar matahari bahkan produksi minyak akan bertambah banyak.

Minum Air Putih
Minum 2 liter sehari akan menjaga metabolisme pada tubuh. Pada saat kegiatan yang ekstra jika tubuh mengandung banyak air, keringat akan lebih sedikit mengadung minyak.

Air Hangat
Handuk kecil di celupkan ke dalam air hangat kukuh yang telah dicampur sedikit garam, usapkan secara berlahan ke wajah. Rasakan sensasi kesejukannya setelah itu. Air hangat akan membuka pori wajah dan garam akan mengangkat kotoran pada wajah.
      
Putih Telur
Gunakan sebagai masker. Caranya pecahkan telur dan pisahkan kuning dan putihnya. Ambikkan Fresh White Clay dan Campurkan Putih telur ke dalam nya. Gaulkan sehingga sebati, selepas itu letakkan pada kulit muka , kemudian tampalkan tisu. Biarkan ianya kering selama 30 minit ke atas.  Selanjutnya bersihkan dengan air hangat.

Lemon
Jika tak tahan bau hanyir telur , anda boleh gunakan lemon sebagai peganti telur. Lemon mengandung vitamin C yang dapat menghilangkan bekas jerawat dan mencerahkan kulit. Anda dapat membuat masker wajah dari lemon .caranya dengan mencampurkan perasan jeruk lemon dan Fresh white clay lalu letakan ke wajah dan leher, diamkan selama 30 minit. Kemudian bilas dengan air hingga bersih.


Apa itu Fresh White Clay???
-Produk Ini diasaskan daripada  Serbuk Tanah Liat (100% Organik) dan tidak mengandungi Bahan Kimia.
-Mengandungi 67 mineral (Kalsium, zat besi, megnesium, kalium, mangan, silica, natrion, iron, Vitamin E,A
dan mineral-mineral lain) semulajadi yang amat diperlukan oleh kulit untuk menjadikan sihat dan bersih.

BERFUNGSI MENYEJUKKAN BADAN

Penawar Terbaik Penyakit Kulit :
*eczema
*Cacar air/ Chicken Pox
*Gatal-gatal
*Kutu air
*Deman Peluh
*Psoriasis
*Deman Campak
*Lupus
*Penyakit Badang
*Ruam
*Bisul
*Kudis buta
*Kurap

Anti Penuan
*Menghilangkan jeragat
*Memutihkan dan Menegangkan kulit
*Menyahkan Minyak pada kulit
*Menghilangkan bintik-bintik hitam
*Mengecutkan dan menghilangkan jerawat

Whatsapp : Soleehaa Anggun Beauty (012 952 5173)







Tiada ulasan:

Catat Ulasan